Tuesday 27 December 2011

:: Jom intai SABAR dalam diri kita ::

Sabarkah kita??? Pada ana sendiri lah, bukan senang nak bersabar ni, lebih-lebih lagi kalau berhadapan dengan pelbagai isu dan masalah...Ramai yang mudah berkata “sabar ye?” apabila orang lain ditimpa masalah, tapi apabila diri sendiri diuji dengan ujian yang amat dahsyat, masihkah lagi perkatan sabar dapat bertahan dalam diri???sabarkah kita pada waktu itu??

"Jika sabar itu mudah, tentu semua orang boleh melakukannya....betol tak???
Jika kamu mulai berkata, sabar itu ada batasnya, itu cukup mengenali peribadimu belum mampu menetapi kesabaran, kerana sabar itu tak ada batasnya. Batas kesabaran itu terletak, didekat pintu Syurga dalam naungan keredhaan-Nya"...

~✿Sesungguhnya Allah bersama orang yang bersabar...

Allah s.w.t. berfirman, maksudnya:
•❤•“Allah sentiasa Mencintai orang-orang yang sabar” (surah Ali Imran, ayat 146),

•❤•“Sesungguhnya Allah bersama orang-orang yang sabar” (surah al-Baqarah, ayat 153), dan

•❤•“Sesungguhnya orang-orang yang bersabarlah sahaja yang akan disempurnakan pahala mereka dengan tidak terkira” (surah az-Zumar, ayat 10).

>>>>Oleh itu, janganlah kita berputus asa dalam rintangan yang kita terpaksa tempuh, tanamkan dalam diri sifat sentiasa sabar sebab sabar itulah hikmah dan ganjaran besar bagi setiap masalah. Kita akan mengeluh kalau kita diduga, namun percayalah.. Allah itu maha kaya dan dia tahu setiap dugaan yang diberikan adalah mengikut kemampuan hamba-hambanya...Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya......

>>>>Berdoalah moga kita diberikan sifat sabar yang tinggi dalam setiap perkara yang kita lalui...Bukankah???Ujian yang hebat untuk manusia yang hebat!!!!!

❤◕‿◕❤Renung-renungkan❤◕‿◕❤

No comments:

Post a Comment