Sunday 20 November 2011

::pernah terfikir x??::


Pernahkah terlintas dalam hati kita saudariku, muslimah, untuk menjadi bidadari di dunia dan diakhirat nanti?
 
Pernahkah kita membayangkan betapa cantik dan anggunnya dia, menjadi dambaan hamba-hamba Allah yang soleh dan bertakwa. Pernahkah engkau mengangankannya? Pernahkah engkau mengimpikannya? Tidakkah hati kamu tergerak untuk segera meraihnya?
Sesungguhnya bidadari dunia adalah para wanita yang solehah, memurnikan ibadah hanya untuk-Nya semata, hatinya selalu takut dan terikat dengan rabbNya, mentaatiNya dalam keadaan sendirian ataupun dihadapan banyak manusia. Yang merindukan keredhaan Allah dan rasul-Nya

Selalu terbayang dalam matanya syurga yang dijanjikan Allah, yang menantinya untuk masuk melalui pintu manapun dia suka. Hatinya selalu menimbang dengan timbangan akhirat sehingga segala urusan dunia yang bertentangan dengan syariat Allah dan Rasul-Nya akan mudah dia singkirkan dan tinggalkan.

Betapa elok dan indah akhlaknya, bila dia belum bersuami, berbakti kepada kedua orang tuanya adalah  ladang amalnya memanfaatkan kesempatan yang berharga ini dengan berusaha mendapatkan keredhaan dari keduanya.

Bila dia telah bersuami maka bersemangatlah hatinya untuk berbakti kepada suaminya, menemani sang suami dalam keadaan suka dan duka,mendidik anak-anaknya agar mereka berjalan diatas sunnah dan manhaj yang benar iaitu manhaj salafuna soleh.

Berani menegur suami apabila dia bersalah dengan bahasa yang lembut dan bersabar atas kekurangannya. Membantu suami dalam mentaati Rabb-Nya. Jika engkau bersabar dan istiqamah maka insyaallah engkau akan menjadi penghuni syurga yang cantik jelita itu.

 Janganlah engkau resah dan gundah, merasa kecewa hatimu kerana melihat sukarnya jalan untuk meraih kesana. Jalan itu akan mudah engkau tuju apabila engkau memohon pertolongan-Nya dalam setiap desah nafasmu.

 ”Dan tidak ada taufik bagiku melainkan dengan pertolongan Allah” (huud:88).
Semoga Allah memberkatimu dan memberkati semua wanita-wanita muslimah diatas muka bumi ini yang bercita-cita ingin menjadi bidadari-bidadari diatas dunia ini dan diakhirat nanti, InsyaAllah..
via: here

No comments:

Post a Comment