Wednesday 16 November 2011

::JANGANLAH SIMPAN DIDALAM HATI::

Saya tak pernah bersetuju dengan prinsip:

“Kalau suka, simpan dalam hati. Berdoalah kepada Allah agar dia menjadi jodoh kita, atau mintalah Allah SWT agar berikan kita yang terbaik.”

Islam mengajar kita usaha sambil bertawakkal. Maka menyatakan rasa suka adalah usaha. Tinggal kita kena letak usaha itu dalam batasan syara’. Kalau perempuan, hantarkan wakil untuk menyatakan rasa hatinya. Kalau lelaki, pergilah menghadap wakil perempuan, ibu bapanya, atau menghantar wakil juga untuk menyatakan rasa hatinya.

Kalau suka, persiapkan diri serba sedikit sebelum memberitahu. Kemudian beritahulah. Jangan simpan.

— Hilal Asyraf
 

3 comments:

  1. Saya selalu terfikir, mmglah jodoh tu dah ditentukan tuhan tapi kalau sorang di Perlis, sorang lg di Johor, dua2 ddk bertapa di rumah tanpa usaha keluar jumpa masyarakat etc, camana nak jumpa jodoh tu? Maka saya setuju dgn HA, perlukan usaha :) mcm nak makan la. Rezeki dah ditentukan tapi kalau tak usaha suap ke mulut, camana nak merasa kenyang. Sekadar pendapat peribadi. - via dilla:::

    ReplyDelete
  2. ‎"Lelaki mana yang datang kepada si perempuan untuk tujuan bercinta dan bukannya untuk berkahwin, maka lelaki itu adalah fasiq. Berbeza jika lelaki itu datang untuk melamarnya dan meminta izin dengan ibubapa perempuan tersebut, maka lelaki itu jauh lebih beragama dan bermaruah." haaa statement ni lebih slamat

    ReplyDelete