Saturday 9 July 2011

CARA UNTUK MENCAPAI KEBAHAGIAAN

1. Niat yang baik.
  Salah satu cara mendapatkan kebahagiaan hidup ialah dengan membatulkan niat dalam merancang sesuatu tindakan. Dalam hubungan ini seseorang itu hendaklah melatih hatinya spy sentiasa b'niat baik & ign melakukan sesuatu yg baik. Latihan ini dpt jdkan seseorg tu optimis  & positif melakukn sesuatu. Wajah akan riang dan tenang.

2. Perbuatan yg baik.
Juga disebut amal soleh. mestilah disertakn dgn niat yg baik. Islam sentiasa menyuruh melakukn kerja2 yg baik & tgl kn kerja2 yg x baik. Antnya tlg menolong, amanah, sopan-santun, b'ckp benar, penyayang dll.
Ciri utama mencapai bahagia ialah patuh suruhan Allah dgn khusyuk dan khudu'. Ini menepati maksud firman Allah dalam surah al-Mukminun ayat 1-11.

23:1
23:2
23:3
23:4
23:5
23:6
23:7
23:8
23:9
23:10
23:11 
 
Maksudnya
 
 
Sesungguhnya berjayalah orang2 yg beriman, iaitu mereka yg khusyuk dlm sembahyangnya, dan mereka yg menjauhkan dirinya dari perbuatan dan perkataan yg sia2. dan mereka yg b'usaha m'bersihkan hartanya ( dgn menunaikn zakat harta itu). dan mereka yg berkecuali kpd isterinya @ hamba sahayanya, maka sesungguhnya mereka tidaklah tercela, kemudian sesiapa yg m'ignkan selain dr demikian, maka merekalah org2 yg melampaui batas, dan mereka yg menjaga amanah dan janjinya, dan mereka yg ttp menjaga sembahyangnya mereka itulah org2 yg berhak mewarisinya, yg akan mewarisi syurga Firdaus, mereka kekal didalamnya.
(surah al-Mukminun)-  .

No comments:

Post a Comment