Tuesday 8 April 2014

::KAPSUL PSIKOLOGI – 9 TANDA BAHAWA ANDA SEORANG INTROVERT::

                 
KAPSUL PSIKOLOGI  – 9 TANDA BAHAWA ANDA SEORANG INTROVERT (PART 2)
           
1. Anda Sering Memakai Headphone/Earphone Apabila Anda Dalam Situasi Awam    
  
·        Jika anda seorang introvert, anda berkemungkinan besar tidak inginkan hubungan yang terlalu banyak dengan orang lain. 

·        Selalunya, jika anda ingin elakkan atau kurangkan interaksi dengan orang yang tidak dikenali, anda akan menghadap kepala anda ke bawah dan melihat lurus di hadapan anda. 

·        Sekarang anda mempunyai perlindungan baru, iaitu dengan bersembunyi di sebalik headphone anda (walaupun tiada siapa yang tahu sama ada terdapat muzik atau tidak)
             
2. Anda Lebih Suka Untuk TIDAK Melibatkan Diri Dengan Orang Yang Seolah-olah Marah Atau Kecewa.
 
·        Anda mungkin cuba untuk mengelak orang yang kelihatan seperti mereka di dalam suasana atau mood yang tidak baik. 

·        Orang yang tinggi dalam introvert gagal untuk menunjukkan apa yang dipanggil "gaze cuing effect" .

·        Biasanya , jika anda melihat imej muka seseorang pada skrin computer yang sedang tengok arah tertentu, anda akan mengikuti pandangan orang itu. 

·        Introverts pun berbuat demikian, TETAPI jika muka orang itu seolah-olah marah, mereka tidak menunjukkan "gaze cuing effect". 

·        Ini menunjukkan bahawa orang yang tinggi dalam introvert tidak mahu melihat seseorang yang kelihatan marah. 

·        Ia dipercayai bahawa ini adalah kerana introverts lebih sensitif terhadap penilaian negatif . 

·        Jika anda fikir seseorang itu marah kerana sesuatu yang berkaitan dengan anda, beliau pandangannya menjadi ancaman.
                     
3. Anda biasanya terima panggilan , teks, dan e-mel lebih daripada menghantarnya 
 
·        Orang yang tinggi introvert tidak akan mendekati social circle mereka secara sukarela. 

·        Jika seseorang introvert mempunyai masa yang lebih, mereka tidak akan membuat panggilan atau bersosial hanya untuk meluangkan masa. 

·        Mereka jarang menghasilkan e-mel dan surat bertulis, namun mereka akan bertindak balas kepada komunikasi yang mereka terima daripada orang lain. 

·        Terdapat kemungkinan yang besar jika anda seorang introvert, anda akan mengelakkan pekerjaan seperti menjadi seorang telemarketer. 

·        Jika anda tidak mempunyai pilihan dan mesti memulakan komunikasi, seperti apabila anda menjemput orang ke acara sosial, anda jarang atau tidak akan mengangkat telefon dan membuat panggilan. 

·        Anda lebih cenderung untuk menghantar permintaan anda melalui ruang siber atau pejabat pos. 

·        Ini boleh berkaitan dengan keinginan untuk mengelakkan penilaian orang lain. Risiko untuk diberitahu "tidak", mungkin boleh mematahkan semangat .
               
4. Anda Tidak Akan Memulakan Perbualan Dengan Jurujual Atau Sesiapapun Yang Anda Tidak Beberapa Kenali 
 
·        Ia hampir mustahil untuk anda membayangkan diri anda sebagai individu yang boleh memperdaya dengan semua orang tentang pelbagai topik. 

·        Jika anda lewat atau tertekan, anda tidak "bocorkan" maklumat ini kepada orang di sekeliling anda. Di sebaliknya, anda akan hanya berfikir secara senyap-senyap dengan diri sendiri kerana anda memikirkan lebih kepada masalah anda. 

·        Anda mungkin merasa bahawa perkara tersebut adalah masalah anda sendiri, atau anda boleh memilih untuk keluar dari perasaan negatif anda melalui strategi turunkan tekanan peribadi anda. 

·        Ramai orang biasanya tidak tahu bagaimana anda rasa atau berfikir, melainkan anda berasa cukup ramah dengan mereka untuk berkongsi hal peribadi anda.
                   
Kesimpulan 
 
·        Seorang introvert sudah pasti mempunyai kelebihannya.
·        Anda jarang terlibat dalam pergaduhan atau tersinggung orang sekeliling anda.
·        Oleh kerana anda menikmati mencerminkan pemikiran anda sendiri, anda jarang bosan apabila anda bersendirian. Tidak seperti orang yang memerlukan stimulasi sosial yang berterusan.
·        Satu-satu risiko yang anda mungkin hadapi adalah orang tidak tahu apa yang anda mungkin berfikir dan menganggap anda suka menyendiri atau anda berasa lebih baik daripada orang lain.
·        Berikan diri anda peluang untuk mendedahkan fikiran dan perasaan anda, ia boleh membantu anda meluahkan personality anda yang sebenar dan tidak disalah anggap sebagai antisosial.
                   
Sumber rujukan :
http://www.psychologytoday.com/blog/fulfillment-any-age/201403/9-signs-you-re-really-introvert
               
SEKSYEN BIMBINGAN DAN KERJAYA STAF
PEJABAT PENDAFTAR
UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA

No comments:

Post a Comment