Friday 28 March 2014

::KAPSUL PSIKOLOGI - CARA UNTUK TINGKATKAN DAYA KREATIVITI::

             

           
1.Bina Komitmen
Langkah pertama adalah dengan menumpukan diri sepenuhnya untuk membangunkan kebolehan kreatif anda. Jangan Tangguhkan usaha. Tetapkan matlamat dan dapatkan bantuan orang lain serta tetapkan masa untuk membangunkan kemahiran anda setiap hari.
           
2. Jadi Pakar
Satu cara yang paling baik untuk membangunkan kreativiti anda adalah dengan menjadi pakar sesuatu bidang. Kayakan diri dengan pemahaman topik tersebut akan membolehkan anda lebih berupaya untuk memikirkan penyelesaian sesuatu isu itu dengan cara yang lebih kreatif dan inovatif.
           
3. Memberi Ganjaran Kepada Diri Sendiri
Daripada mengkritik diri sendiri, adalah lebih baik menggunakan cara memberi ganjaran kepada diri apabila anda ingin tahu tentang sesuatu perkara baru. Beri peluang dan cabar diri anda untuk meneroka topik-topik baru.
             
4. Bina Keyakinan Diri
Tidak berkeyakinan pada diri akan menyekat kebolehan dan perkembangan kreativiti anda. Oleh itu, bina keyakinan diri dengan sentiasa memberi pujian kepada usaha anda dan sentiasa mencari jalan untuk memberi ganjaran kepada kreativiti anda.
           
5. Atasi Sikap negatif
Wujudkan pemikiran positif untuk meningkatkan keupayaan anda untuk berfikir secara kreatif. Hapuskan pemikiran negatif atau kritik diri kerana ia akan mengurangkan keupayaan dan kebolehan anda untuk terus menjadi kreatif.
             
SEKSYEN BIMBINGAN DAN KERJAYA STAF
PEJABAT PENDAFTAR
UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA

03-89471557

No comments:

Post a Comment