Tuesday 18 March 2014

::KAPSUL PSIKOLOGI - 5 TIPS UNTUK CERIA DI TEMPAT KERJA::

             
KAPSUL PSIKOLOGI
             
5 TIPS UNTUK CERIA DI TEMPAT KERJA
             
1. Ketepikan Masalah Peribadi
Jangan biarkan emosi anda terjejas hanya kerana masalah peribadi. Sebaiknya elakkan pemindahan perasaan atau emosi negatif kepada rakan sekerja.
                 
2. Cipta dan hias Tempat Kerja Seperti Rumah Anda
Hiasi tempat kerja anda supaya kelihatan menarik dan kemas. Pastikan tempat kerja anda mempunyai suasana yang selesa untuk meningkatkan motivasi dan kualiti untuk anda melaksanakan kerja.
               
3. Bina Sistem Sokongan
Eratkan hubungan antara anda dengan rakan sekerja. Ingat! Rakan sekerja merupakan individu yang anda temui setiap hari. Oleh itu, pembinaan sistem sokongan ini amat penting bagi membantu anda untuk berkongsi pendapat dan emosi untuk mengurangkan tekanan yang dialami.
                   
4. Lakukan Senaman Ringan
Lakukan senaman ringan dan mudah sekiranya anda sudah lama berada dalam posisi yang sama. Alihkan perhatian anda dari skrin komputer setiap 30 minit. Dengan melakukan pergerakan badan dapat meningkatkan pengaliran darah dan akan membantu otak anda untuk terus fokus. Pergerakan yang kerap juga bagus untuk tulang belakang dan juga mata anda kerana ketegangan pada bahagian-bahagian ini boleh menyumbang kepada stress.
               
5. Bersikap Positif
Amalkan sikap positif di tempat kerja dan berikan senyuman anda kepada sekeliling bagi menimbulkan semangat dan keakraban. Di samping itu, dapat membina suasana kerja yang lebih menyeronokkan. 

Sila klik link di bawah untuk menonton video :
https://www.youtube.com/watch?v=Q-GLuydiMe4

               
SEKSYEN BIMBINGAN DAN KERJAYA STAF
PEJABAT PENDAFTAR
UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA
03-8947 1557

No comments:

Post a Comment