Monday 27 June 2011

ERTI CINTA SEBENAR

Apakah makna cinta?? Apakah cinta itu satu kemestian dan bagaimanakah cinta yang dianggap suci didalam Islam?? Cinta ialah perasaan jiwa dan gejolak hati yang mendorong seseorang mencintai kekasihnya dengan penuh ghairah, lembut dan kasih sayang. Cinta adalah fitrah manusia yang murni dan tidak dapat dipisahkan dalam kehidupannya. Sedangkan cinta yang dianggap suci dalam Islam termasuklah cinta kepada Allah dan Rasul, cinta kepada ibubapa, suami isteri, anak-anak, kaum kerabat laki-laki ataupun wanita. Namun harus diingat cinta kepada Allah mengatasi segala-galanya.



                Berbagai-bagai cinta yang digalakkan oleh syarak, tetapi kebanyakan manusia memilih cinta yang terlarang, cinta yang membawa kehancuran moral dan akhirnya kecundang dalam perbuatan keji. 

                Rasullullah SAW bersabda: “cintailah siapa yang ada dibumi supaya kamu akan dicintai oleh makhluk yang berada dilangit” (Riwayat Tabrani).



                Kamu tidak akan beriman sehingga kamu berkasih sayang. Mereka berkata: “kami semua pengasih” Rasullullah SAW bersabda: “ sesungguhnya bukanlah mengasihi seseorang sahabat sahaja, akan tetapi membawa rahmat kepada manusia, mengasihi semua manusia”. (Riwayat Tabrani)

No comments:

Post a Comment